המדריך השלם למשלם המיסים

המדריך המלא להגשת בקשה לקבלת החזר מס

מדי חודש, עם קבלת המשכורת, אתם משלמים מס הכנסה. אולם האם ידעתם שיש סיכוי לא רע שאתם משלמים יותר מס מהסכום שאתם נדרשים לשלם, ויתכן שאתם זכאים לקבל החזר מס בשל כך. איך מקבלים החזר מס? כל התשובות לפניכם.  

קבלות ודפסים

מתי מגיע החזר מס ומי זכאי?

מגוון תרחישים רחב עשוי לגרום לכם לקבל זכאות להחזר מס מרשויות המס – החל מעדכון סטטוס אישי, דרך חופשת לידה, חתימה על אבטלה, שינוי מגורים והמגוון עוד רחב. מדי שנה, רשות המס בוחנת את הנתונים שדווחו לה עליכם ועל כל עובד ועובד בישראל, וקובעת בהתאם להם את גובה סכום המס שיש לשלם. יחד עם זאת, לעיתים מתבצעים אי – אלו שינויים כפי שהוזכרו לעיל, אשר עשויים לגרום לשינויים במס שעליכם לשלם, ובמקרים רבים יוצא שאתם למעשה משלמים יותר מס ממה שאתם צריכים לשלם. במקרים כאלו, יוצא שאתם – העובדים, משלמים יותר מדי מס, וכך נוצר חוב של מס הכנסה כלפיכם, שמבוסס על כספים מיותרים ששילמתם לרשות המס. חוב זה מכונה – החזר מס.

ככלל, קיים מספר רב של סיבות בגינן תהיו זכאים להחזר מס. נציג כעת כמה דוגמאות לכך: הורים המשלמים מזונות עשויים לקבל החזר מס בשל תשלום זה, כך גם תרומות לעמותות וארגוני חסד בהיקפים גדולים עשויות להניב החזרי מס, תשלום מס שבח, עדכון במספר הילדים, מכירת נכסים, ביטוח חיים, השקעה בשוק ההון, הורים שילדיהם עברו וועדת השמה ונמצאים בחינוך מיוחד, כספים שהושקעו בקרנות נאמנות וכספי פנסיה ונוכו ממס בעבר, קבלת דמי אבטלה, חופשת מחלה,  חופשות לידה מוארכות ועוד.

חשוב לדעת כי אין צורך במספר סיבות בכדי להיות זכאים להחזר מס. יחד עם זאת, גידול במספר הסיבות להחזר מס צפוי להוביל להגדלת סכום החזר המס המתקבל מאת רשויות המס.

איך מגישים את הבקשה להחזר?

על מנת לבדוק את זכאותכם לקבלת החזר מס, עליכם בראש ובראשונה להגיש למס הכנסה בקשת החזר מס. הבקשה כוללת מילוי טופס 135, אשר מיועד עבור שכירים או אנשים שלא זקוקים למילוי דו"ח שנתי למס הכנסה. יש למלא את הטופס באופן מלא ובתשומת לב מרבית, ולהקפיד שלא יהיו בו טעויות. טעויות וחוסר בפרטים בטופס עלולים לגרום לעיכוב בקשת ההחזר ולעיתים רחוקות אף לדחייתה.

סעיף א' בבקשת ההחזר כולל מילוי אישיים של מגיש הבקשה ושל בן או בת זוגו, אותם יש למלא בדייקנות מרבית. לאחר מכן, חשוב לשים לב לפירוט ההכנסות שמופיע בסעיפים הבאים: סעיף ג', הכנסה אישית אשר חייבת בשיעור מס רגיל; סעיף ד', הכנסה החייבת במס שלא מגיעה אישית; סעיף ה', הכנסה פטורה או בלתי חייבת במס; ולבסוף – סעיף ו', רווחי הון הנובעים מניירות ערך הנסחרים בבורסה. סעיף ז' הוא סעיף מרכזי וחשוב בבקשת ההחזר, והוא כולל ניכויים אישיים בגין קופות גמל, ביטוח לאומי עבור הכנסה שאינה בגין עבודה, ביטוח אובדן כושר עבודה ועוד. סעיף ח' כולל מספר אלמנטים שעשויים להעניק נקודות זכות למבקש הבקשה, דוגמת תואר אקדמי, שירות צבאי, מספר ילדים, תושבות בישראל ועוד. סעיף ט' מתייחס לזיכויים אישיים, וסעיף י' עוסק במילוי כלל ההכנסות והתקבולים השנתיים.

המקרה של עצמאים.

עד עתה, בפירוט הגשת הבקשה להחזר המס, התייחסנו לשכירים ואנשים אחרים שאינם זקוקים למילוי דו"ח שנתי כולל למס הכנסה. בקשה להחזר מס של עצמאיים מעט שונה, והיא מתקבלת בעזרת מילוי טופס 1301 במקום מילוי טופס 135. מעבר לטופס השונה, שאר המסמכים הרלוונטיים להגשת בקשת החזר מס עבור שכיר, רלוונטיים גם עבור עצמאיים.

 

המסמכים ההכרחיים לבקשה


המסמכים ההכרחיים לבקשה הם:

  • טופס 106 שנתי מכל מעסיק, עד שש שנים אחורה מיום הגשת הבקשה (כלומר, ניתן לקבל החזר מס עבור שש שנים מיום הגשת הבקשה או פחות).
  • כדאי לצרף אישורים נוספים רלוונטיים במידה ואלו קיימים, המעידים על תקופת מילואים, אבטלה, קבלות עבור תרומות לארגונים ועמותות, פירוט השקעות בניירות ערך, סכומים המופקדים לביטוח חיים, פציעות עבודה ועוד.
  • טופס 806 (857), המפרט תשלומי הכנסות ממקורות אחרים.
  • טופס 867 – אישור בנקאי באשר להכנסות בגין ריביות על פיקדונות.

מקרים לדוגמה שבהם ייתכן ניכוי מס הכנסה בסכומים הגבוהים מהנדרש

דוגמא פופולארית לתשלום מס הכנסה גבוה מהנדרש, מתרחשת כאשר אדם מועסק בשני מקומות עבודה בעת ובעונה אחת. כאשר אותו מועסק לא ביצע 'תיאום מס' מול רשות המס, נגבים ממנו כספי מס משני מקומות העבודה בהם הוא מועסק. כך לדוגמא, נניח שאדם מסוים עובד חצי משרה כמאבטח במשרד ממשלתי, ובנוסף, עובד הוא כמאבטח במשרה חלקית בחברת אבטחה פרטית. כל חודש, אותו אדם מקבל שתי משכורות – האחת מהמשרד הממשלתי על סך 4000 ₪,  והשנייה מחברת האבטחה הפרטית בה הוא מועסק על סך 1500 ש"ח. ככל שאותו אדם לא ביצע תיאום מס מול רשויות המס, ינוכו תשלומי מס משתי המשכורות אותן הוא מקבל, כאשר באופן אבסורדי מס הכנסה יגבה את מדרגת המס הגבוהה ביותר – 50% מס, ממקום העבודה השני, למרות שעל הסכום הכולל אותו העובד מרוויח, בשתי העבודות יחדיו, כמעט שלא צריך לשלם מס.

בכל אופן, אל דאגה – המס העודף ששולם למס הכנסה אינו הולך לאיבוד, וניתן לקבלו בחזרה לאחר בגשת דוח שנתי לרשות המס. את הבקשה ניתן להגיש בתוך 6 שנים, כאשר החוב של מס הכנסה לעובדים צובר ריבית.

מקרה מוכר נוסף בגינו מגיע החזר מס, מתרחש בעת הפרשות לחיסכון פנסיוני. כאשר אדם מפריש כספים באופן עצמאי לקרנות השתלמות או קרנות גמל, יש סיכוי סביר שהוא זכאי להטבות מס. הטבות המס הללו מבוטאות באופן של זיכוי וניכוי מס (זיכוי מס משמעותו הפחתה של סכום המס שצריך לשלם, ואילו ניכוי מס פירושו הפחתה של הסכום החייב במס). עובד הזכאי לקבלת הטובות שכאלו, שהפקיד סכומי כסף לחיסכון פנסיוני באופן עצמאי ולא על ידי המעסיק, לא מקבל את ההטבות באופן אוטומטית, וכך נוצר מצב שרשות המיסים חייבת לו כספים שיתקבלו לאחר הגשת הדוח השנתי. יצוין כי עובד אשר מפריש עבור סכומים לחיסכון הפנסיוני באמצעות המעסיק, מקבל את הטבות המס באופן אוטומטי.

לבדיקת החזרי מס אונלייין היכנסו: https://taxes-refund.co.il.

 טלפונים של מוקדים ממשלתיים

מוקדים ממשלתיים של רשות המיסים מפוזרים ברחבי הארץ. ניתן לפנות לרשות המיסים באמצעות שליחת דואר אלקטרוני, הגעה למוקד מס הכנסה אזורי, וכן להתקשר למספרי טלפון הבאים (בהתאם לאזור מוקד המס):

טבריה – 04-6714141

צפת – 04-6929777

חיפה – 04-8630279

גוש דן – 03-7530300

נתניה – 09-8602525

רמלה – 08-9788222

תל אביב – 03-7633333

באר שבע – 08-6293555

ירושלים – 02-6545111

אילת – 08-6365777

למידע נוסף ולבדיקת זכאות החזרי מס הכנסה – https://www.money-back.co.il

תוכן עניינים
מאמרים נוספים
מצאתם את מה שחיפשתם ? שתפו בקליק
מאמרים נוספים
3 סיבות לכך שתהיו מסורבי משכנתא
משכנתאות
3 סיבות לכך שתהיו מסורבי משכנתא

נתונים שהגיעו לידינו לאחרונה הראו שמספר מסורבי המשכנתא עלה באופן ניכר בחודשים האחרונים. עובדה מצערת זו גרמה לנו לכתוב את המדריך הנוכחי, כדי להעלות את הנושא למודעות ולהפחית את הסיכוי

לייעל את העסק שלך
עסקים
איך לייעל את העסק ב-3 צעדים פשוטים

רוצים לחסוך זמן, כסף ולשפר את תוצאות העסק? בעולם העסקי התחרותי של היום, יעילות היא המפתח להצלחה. ייעול תהליכים, ניהול נכון וחיסכון בזמן יאפשרו לכם להתמקד במה שחשוב באמת –

4 דרכים לעשות השוואה בביטוחי בריאות
ביטוחים
4 דרכים לעשות השוואה בביטוחי בריאות

אם גם אתם מבינים שהגיע הזמן לרכוש ביטוח בריאות פרטי, לפני שאתם עושים את הצעד הזה חשוב לבדוק מה הביטוח שהכי מתאים לכם. כל חברות הביטוח הגדולות בארץ מציעות ביטוח

קבלת רישיון עסק
עסקים
קבלת רישיון עסק ב – 5 צעדים פשוטים

קבלת רישיון עסק, היא צעד מכריע עבור כל בעל עסק. היא מבטיחה, שהעסק עומד בכל הקריטריונים שהוגדרו על ידי הרשויות והגורמים השונים הרלוונטיים לעסק. עם זאת, תהליך קבלת רישיון עסק